2014-10-222014-10-222008LIMA, Daniel de Sá do Monte. Competências e habilidades necessárias à formação do ouvidor: em busca de eficiência e qualidade na relação entre a instituição e seus públicos. 2008. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)–Faculdade de Informação e Comunicação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.http://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/4215The importance and recognition of the work of the ombudsman have increased, bringing also a responsibility to act with efficiency and quality, both for the organization as to the citizen. However, without formal higher education for the profession or expertise in the area, the office has been occupied by people of many different formations. With the possibility of corrupt practices become part of the channel of Ombudsman, it is suggested to insert it between the organizational functions of public relations, with principles-based practice in marketing, specifically in marketing relationship.porAcesso abertoOuvidoriaOuvidorOmbudsmanRelações públicasMarketing de relacionamentoComunicação organizacionalOmbudsmanPublic relationsRelationship marketingOrganizacional comunicationCompetências e habilidades necessárias à formação do ouvidor: em busca de eficiência e qualidade na relação entre a instituição e seus públicosMonografia