2018-01-302018-01-302015CAPEL, Heloísa Selma Fernandes. Da figuração à fulguração do detalhe: apropriações da imagem na crítica de Gonzaga-Duque a Modesto Brocos y Gomez (1852-1936). Confluenze, Bologna, v. 7, n. 1, p. 351-362, 2015.2036-0967http://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/13554The present article discusses the importance of detail in the figuration of the Spaniard painter rooted in nineteenth-century Brazil, Modesto Brocos y Gomes (1852-1936). Inspired by the discussions of the art historian Georges Didi- Huberman and based on the critical reception of the painting Engenho de Mandioca (1982), considers opening images as a possibility of understanding European thoughts about Brazilian Afro-American population in the transition to the Republic.porAcesso AbertoModesto BrocosFigurationReceptionDetailImageModesto BrocosFiguraçãoDetalheRecepçãoImagemDa figuração à fulguração do detalhe: apropriações da imagem na crítica de Gonzaga-Duque a Modesto Brocos y Gomez (1852-1936)Artigo10.6092/issn.2036-0967/5410