Tendências epistemológicas da pesquisa em educação especial no Brasil: a análise das dissertações e teses do PPGEEs/UFSCar

Carregando...
Imagem de Miniatura

Data

2011-03

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Resumo

This study aimed to analyze, from the methodological approaches, the epistemological implications of theses and dissertations produced in PPGE/UFSCar, considering their interrelations with the socio-politico- economic. In general we obtained the following results, 88.9% of documents reviewed have adopted the empirical-analytic approach, 11.1% to phenomenological-hermeneutic and 0% to critical-dialectic. Considering the links between logic and history, we find that the predominance of empirical- analytic approach is related with the socio-politico-economic in Brazil, especially to model the Graduate deployed in the country, as well as with the characteristics internal program studied.

Descrição

Palavras-chave

Educação especial, Análise de dissertações e teses, Epistemologia, Special education, Epistemology, Analysis of dissertations and theses

Citação

SILVA, Régis Henrique dos Reis. Tendências epistemológicas da pesquisa em educação especial no Brasil: a análise das dissertações de teses do PPGEEs/UFSCar. Filosofia e Educação, Campinas, v. 2, n. 2, p. 227-246, out./mar. 2010/11.