Hipervisualização e territorialização: questões da cultura visual

Carregando...
Imagem de Miniatura

Data

2010-12

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Resumo

Taking the ‘pictorial turn’ and its consequences as reference, this text focus on a discussion about art and image as cultural processes, emphasizing the concepts of ‘hyper visualization’ and ‘visual territorialization’. It also underlines the way visual experience involves and influences individuals creating links with their images repertoire and gaining force as symbolic and subjective expression. It analyses links between visual culture and education examining the concepts of interpretation, power, critic and agency and its interrelations as principles that support visual culture education.
Tomando como referencia el ‘giro pictórico’ y sus desdoblamientos, este texto tiene como foco una discusión sobre arte e imagen como procesos culturales destacando los conceptos de ‘híper visualización’ y ‘teritorialización visual’. Destaca, aún, el modo como la experiencia visual acerca e influencia los individuos facilitando links con sus repertorios de imágenes, pudiendo ganar fuerza como expresión subjetiva y simbólica. Analiza los vínculos entre cultura visual e educación examinando los conceptos de interpretación, poder, crítica y agencia e sus inter-relaciones, principios que fundamentan la educación de la cultura visual.

Descrição

Palavras-chave

Arte, Imagem, Cultura, Educação, Arte, Educación, Imagen, Cultura

Citação

MARTINS, Raimundo. Hipervisualização e territorialização: questões da cultura visual. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 13, n. 22, p. 19-31, jul./dez. 2010.