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Campo DCValorIdioma
dc.creatorPessoa, Rosane Rocha-
dc.creatorSebba, Maria Aparecida Yasbec-
dc.date.accessioned2021-07-19T13:44:30Z-
dc.date.available2021-07-19T13:44:30Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citationPESSOA, Rosane Rocha; SEBBA, Maria Aparecida Yasbec. Sources and types of change: a study with three english teachers. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 265-290, 2009.pt_BR
dc.identifier.issne- 1984-6398-
dc.identifier.urihttp://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/19695-
dc.description.abstractBased on the assumption that change is more likely to happen if it is not imposed upon teachers, but rather developed by them, we invited three English teachers to take part in a study in which they would have the opportunity to reflect collaboratively upon their teaching. Based on these reflections, some themes were defined for theoretical readings, which also became objects of reflection. The analysis of the eight reflective sessions and the final interview allowed us to detect eight sources of declared changes. The results showed that experiences which belong to the realm of practice are more relevant than theory to foster teacher change and that changes seem to have happened both cognitively and behaviorally. In addition, the more experienced teachers performed changes that were more “reflective” than “technical”, confirming that less experienced teachers are more worried about the technicalities of teaching while more experienced or reflective teachers are more concerned with the consequences of what they do to students.pt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMudança do professorpt_BR
dc.subjectTeacher changept_BR
dc.subjectReflexãopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectReflectionpt_BR
dc.subjectTeacher educationpt_BR
dc.titleSources and types of change: a study with three english teacherspt_BR
dc.title.alternativeFontes e tipos de mudança: um estudo com três professores de inglêspt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoPartindo do pressuposto de que mudanças são mais prováveis de acontecer quando não impostas aos professores, mas, sim, desenvolvidas por eles, convidamos três professoras de inglês para participar de um estudo no qual elas teriam oportunidade de refletir colaborativamente sobre as suas práticas pedagógicas. Com base nessas reflexões, foram definidos tópicos para a realização de leituras teóricas, as quais também foram objetos de reflexão. Os resultados mostraram que as experiências que pertencem ao domínio da prática foram mais relevantes do que a teoria para fomentar a mudança das professoras, e as mudanças parecem ter acontecido tanto comportamental quanto cognitivamente. Além disso, as mais experientes realizaram mais mudanças “reflexivas” do que “técnicas”, confirmando que professores menos experientes estão mais preocupados com os aspectos técnicos do ensino, ao passo que os mais experientes ou reflexivos focalizam mais as consequências de suas ações para os alunos.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.identifier.doi10.1590/S1984-63982009000100013 -
dc.publisher.departmentFaculdade de Letras - FL (RG)pt_BR
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