Concepções sobre natureza da ciência e ensino de ciências: um estudo das interações discursivas em um núcleo de pesquisa em ensino de ciências

Carregando...
Imagem de Miniatura

Data

2009-04

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Resumo

The conceptions of teachers about the nature of science can significantly influence the form of teaching and decide questions in classroom. From this perspective, this work seeks to relate the experience of the Chemistry Institute/UFG’s centre of research in Science Teaching (NUPEC) in initial and continuing formation of the science’s teacher. We studied discursive interactions in a discussion about the nature of science. These meetings were recorded in audio and video, transcribed and analyzed following a bakhtinian perspective. The results show assimilation of some aspects of scientific thought and of the relation between science and education. In addition, they reveal social structures (patterns of interaction) that evolve a non linear form and can have macro and microdimensional implications.

Descrição

Palavras-chave

Investigação didática, Formação inicial, Formação continuada, Continuada, Análise de discurso, Didactic investigation, Initial teacher education, Ongoing teacher education, Discourse analysis

Citação

RIBEIRO, Eveline Borges Vilela; BENITE, Anna Maria Canavarro. Concepções sobre a natureza e ensino de ciências: um estudo das interações discursivas em um núcleo de pesquisa em ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 1-23, jan./abr. 2009.