Doutorado em Comunicação (FIC)
URI Permanente para esta coleção
Navegar
Navegando Doutorado em Comunicação (FIC) por Por Orientador "Oliveira, Tiago Mainieri de"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
Item A comunicação em um ambiente virtual e democrático no contexto da pandemia de Covid-19: a desinformação nas lives publicadas pelo presidente Bolsonaro(Universidade Federal de Goiás, 2023-08-25) Ribeiro, Eva Márcia Arantes Ostrosky; Oliveira, Tiago Mainieri de; http://lattes.cnpq.br/4332108741473825; Oliveira, Tiago Mainieri de; Moraes, Ângela Teixeira de; Freitas, Luiz Antonio Signates; Baldissera, Rudimar; Prior, Hélder Filipe RochaEsta tese buscou compreender a comunicação, na era da virtualidade, estabelecida pelo presidente do Brasil, Jair Messias Bolsonaro, no contexto da pandemia de Covid-19, a partir da análise de lives postadas na rede social Facebook do presidente. Com isso, propôs-se identificar as materialidades dessa esfera pública virtual, que se forma com as mídias sociais. Para entender esse ambiente virtual, partiu-se da noção de Habermas (2014, 2020) acerca de esfera pública, até chegar ao entendimento da esfera pública virtual ou hiperconectada, com base nos autores Gomes e Maia (2008), Miège (2004, 2014), Thompson (2008, 2018), Di Felice (2008, 2020), entre outros. As lives que foram analisadas são as denominadas “Lives de 5ª feira”, que fizeram parte do levantamento quantitativo do conteúdo audiovisual postado por Bolsonaro desde o começo de seu mandato presidencial. Além da fundamentação teórica acerca da esfera pública e esfera pública virtual, foi realizada uma abordagem dos conceitos de democracia e comunicação, ponderando as possibilidades comunicacionais e incomunicacionais que a internet pode promover, como o fenômeno de Câmaras de Eco e filtro bolha, conforme apontado por Recuero, Soares e Zago (2020), Pariser (2012) e Quattrociocchi, Scala e Sunstein (2016). Para além dessas reflexões teóricas, abordou-se o entendimento sobre desinformação, pontuado por Wardle e Derakhshan (2017). O estudo empírico foi realizado por meio da Análise de Conteúdo, enquanto método de pesquisa, com apoio em Bardin (2016). Foi realizada análise dos comentários feitos pelos seguidores do presidente e, também, das notícias veiculadas pelo Consórcio de Veículos de Imprensa. A partir dessas pesquisas e do tensionamento teórico, os resultados revelam que esse espaço virtual é um locus de ampliação, visibilidade, circulação de assuntos atinentes à pandemia, mas não pode ser pensado como um espaço de discutibilidade e racionalidade, e nem comunicacional, tendo como base o entendimento de comunicação como relação. Contudo, neste sentido, encontra-se a tensionalidade da pesquisa, pois, como afirma Braga (2008), a sociedade se faz em comunicação. Espera-se, a partir desta tese doutoral, contribuir com a temática acerca da esfera pública virtual, tão importante na atualidade, a partir de um olhar acerca da pandemia de Covid-19.Item Comunicação organizacional inclusiva: o pertencimento dos surdos às organizações(Universidade Federal de Goiás, 2022-12-20) Veronezi, Daniela Priscila de Oliveira; Oliveira, Tiago Mainieri de; http://lattes.cnpq.br/4332108741473825; Oliveira, Tiago Mainieri de; Silva, Magno Luiz Medeiros da; Moraes, Ângela Teixeira de; Barbosa, Diego Maurício; Baldissera, RudimarThis investigation has as its object organizational communication, focusing on the inclusion of Deaf employees in the corporate environment. According to some scholars, based on the understanding of the Deaf community itself, the use of the Brazilian Sign Language (Libras) is the differentiating element between people with hearing impairment (who do not use it) and the Deaf, who communicate through it. However, this distinction often does not reach the legislative scope, which generally uses the expression “person with disabilities” and includes the Deaf among these subjects. It starts from the idea that inclusion, as a social practice, has as a prerequisite the transposition of communication barriers and the feasibility of interactions between subjects in their diversity. In Brazil, the great milestone in the achievement of Deaf rights is Law nº 10.436/2002, regulated by Decree nº 5.626/2005, which recognizes Libras as a legal means of communication and expression. Law nº 8.213/1991 is also worth mentioning, which establishes quotas for people with disabilities in organizations and contributes to a continuous, albeit incipient, movement of the Deaf towards these spaces of sociability. However, being in organizations, by legal obligation, does not automatically mean feeling belonging and included in them. In this sense, this investigation proposes the constitution of an inclusive organizational communication, which presupposes the recognition of the Deaf as subjects that must be known in their specificities and for which communication professionals need to devise strategies capable of reaching them, awakening in the Deaf the feeling of belonging to the corporate environment. Bearing in mind the importance of communication for social inclusion to become a reality, the Brazilian Law for the Inclusion of Persons with Disabilities brings with it barriers in communication and information that make the implementation of this process difficult. Furthermore, these mishaps related to communication are addressed by renowned researchers who are dedicated to the studies of inclusion, even in other areas of knowledge. With this, this research presents the following problem question: How can the communication professional contribute to the Deaf to feel part of organizations? This question, in turn, unfolds into: What procedures should be adopted to implement inclusive organizational communication? What difficulties do Deaf people face daily to develop their work? What measures have been effectively taken by organizations towards inclusive communication? Regarding the methodological aspects, it is an exploratory study, with the aim of deepening knowledge or making new discoveries. In order for the desired results to be, in fact, achieved, this investigation uses bibliographic and documentary research, as well as interviews, through semi-structured scripts, and the application of questionnaires, which are scrutinized based on the method of analysis of content. As a result, the study demonstrates that the inclusion of the Deaf, as a social practice, is permeated in its essence by communication and, in this context, it emerges as a promising field of research for studies developed in the context of organizational communication.