A formação de professores e a base comum nacional: questões e proposições para o debate

Carregando...
Imagem de Miniatura

Data

2013-08

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Resumo

The article discusses the legal framework, guidelines, and bases for the policies, programs, and actions aimed to the initial and ongoing teachers’ formation, in the last two decades, posing that such scenario in Brazil presents great complexity and not always substance, requiring great analytical effort and rigor. This way, the text aims to situate flags, point out the legal framework and the clashes in the field, addressing the curriculum dynamics; especially; the discussion on the national common base as reference for teachers’ formation.
El artículo discute los marcos legales, directrices y bases para las políticas, programas y acciones direccionadas a la formación inicial y continuada de los profesionales de educación en las dos últimas décadas. Sitúa que tal escenario en el Brasil presenta grande complexidad y ni siempre organicidad, requiriendo gran esfuerzo analítico y rigor. En esa dirección, el texto objetiva situar algunos indicadores, apuntar los marcos legales y los impactos en el campo, abordando la dinámica curricular, y especialmente, la discusión sobre la base nacional común como referencia para la formación de esos profesionales.

Descrição

Palavras-chave

Políticas, Diretrizes curriculares, Formação de professores, Base comum nacional, Policy, Curriculum guidelines, Formation of teachers, National common base, Curriculum, Currículo

Citação

DOURADO, Luiz Fernandes. A formação de professores e a base comum nacional: questões e proposições para o debate. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 29, n. 2, p. 367-388, maio/ago. 2013.