O letramento literário no ensino médio em Goiás: crítica das orientações e referências curriculares estaduais

Carregando...
Imagem de Miniatura

Data

2018-04

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Diane Valdez

Resumo

The purpose of this work was to assess public policy on education, in the State of Goiás, by collating the official guidelines for high-school curriculum released by SEDUCE — Secretaria de Educação, Cultura e Esportes — with related documents, such as the PCN and the OCN, released by the Federation. This comparison revealed a lack of debate and horizons for the literary literacy in the official guidelines for the State of Goiás. Furthermore, the instrumentalization of literary works as a means for teaching language and grammar stands out in the content matrices.
Esta investigación tuvo como objetivo cotejar los documentos divulgados por la Secretaría de Estado de Educación, Cultura y Deporte de Goiás que tienen como propósito presentar orientaciones curriculares para la enseñanza secundaria con otros documentos relacionados, tales como los Parámetros Curriculares Nacionales (PCNs) y las Orientaciones Curriculares Nacionales (OCNs). El resultado de ese cotejo de documentos demuestra la ausencia de discusión o perspectiva para la literacidad literaria en las orientaciones estaduales para la enseñanza secundaria. Pero, no solo esto: el uso de la literatura como pretexto para la enseñanza de gramática y lengua portuguesa es visible en las matrices de contenidos.

Descrição

Palavras-chave

Literatura, Ensino médio, Currículo, Políticas públicas em educação, Literature, High-school education, Curriculum, Public policy on education, Enseñanza secundaria, Políticas públicas en educación

Citação

CARVALHO, Cleiry de Oliveira; TAVARES, Cássio. O letramento literário no ensino médio em Goiás: crítica das orientações e referências curriculares estaduais. Inter-Ação, Goiânia, v. 43, n. 1, p. 166-186, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/50804/26323.