A gênese textual da doutrina da educação das crianças no Tratado da Emenda do Intelecto de Espinosa
Carregando...
Data
2013-09
Autores
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Resumo
My goal in this article is to analyze the argumentative steps by which Spinoza
introduces, in the Tratise on the Emendation of the Intellect, the expression
"Doctrina de puerorum Educatione". Although this is not a concept directly
and carefully developed by Espinosa, it is possible, upon that analysis, to
reconstruct it’s function in the Tratise’s prologue. By means of this
reconstruction, I defend that such doctrine must necessarily be guided by the
pedagogical principle of “to follow the error”, consistent with the radically
immanentist Espinosa’s system.
Descrição
Palavras-chave
Educação, Imanência, Emenda do intelecto, Acompanhamento do erro, Education, Immanence, Emendation of the intellect, To follow the error
Citação
REZENDE, Cristiano Novais de. A gênese textual da doutrina da educação das crianças no Tratado da Emenda do Intelecto de Espinosa. Filosofia e Educação, Campinas, v. 5, n. 1, p. 52-110, abr./set. 2013.