Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/19468
Tipo do documento: Artigo
Título: Acesso lexical e produção de fala bilíngue: o processo de seleção linguística
Autor: Preuss, Elena Ortiz
Abstract: ! is article2 presents the results of an investigation of the pro- duction of bilingual speech, in which interlingual interference e" ects in the speech of bilinguals Portuguese-Spanish and Spanish-Portuguese were analyzed. ! e materials, designed within the picture-word interference paradigm, language interference (semantic, phonological/ orthographic and identity) and cognate (cognates, not cognates and false cognates) ef- fects were manipulated. ! e results provide evidence for the language- speci# c selection hypothesis (Costa et.al., 1999), since the naming laten- cies was faster in the related condition, in contexts involving language identity and phonological/ orthographic facilitation e" ects, as well as in the unrelated condition, when contexts involved semantic interference ef- fects. Furthermore, the cognate status of words played an important role in the process of lexicalization, a fact that needs to be further assessed.
Palavras-chave: Lexical selection
Bilingual speech
Interference effects
Cognate effect
País: Brasil
Unidade acadêmica: Faculdade de Letras - FL (RG)
Citação: PREUSS, Elena Ortiz. Acesso lexical e produção de fala bilíngue: o processo de seleção linguística. Organon, Porto Alegre, v. 26, n. 51, p. 81-101, 2011.
Tipo de acesso: Acesso Aberto
Identificador do documento: 10.22456/2238-8915.28835
Endereço da licença: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Identificador do documento: 10.22456/2238-8915.28835
URI: http://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/19468
Data de publicação: Dez-2011
Aparece nas coleções:FL - Artigos publicados em periódicos

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
Artigo - Eleana Ortiz Preuss - 2011.pdf271,89 kBAdobe PDFBaixar/Abrir


Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons Creative Commons