Desconstruindo a “ideologia de gênero” por meio do ensino de História: famílias para além do reacionarismo da Brasil paralelo

Nenhuma Miniatura disponível

Data

2022-07-29

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Universidade Federal de Goiás

Resumo

This work evaluates the “gender ideology” discourse in the education scenario based on the concept of contemporary family configuration. The video-documentary Geração sem gênero and the article O que é uma família? Surpreenda-se com a explicação filosófica were analyzed. Both productions were created by Brasil Paralelo, which is a Brazilian audiovisual company, known for producing contents with a far-right political bias. The main objective is to show to high school students that the contemporary family configurations are a result of profound historic transformations that have taken place in Western societies. It is proposed that the historicization and understanding of the family can be a counterpoint to the reactionary discourse that claims the nuclear family as the only “natural” model. Therefore, it was developed a didactic method divided into three stages for the teaching of history: (1) a reading of texts; (2) a talking circle in the classroom and, (3) a quiz game.

Descrição

Citação

FREITAS JÚNIOR, R. P. Desconstruindo a “ideologia de gênero” por meio do ensino de História: famílias para além do reacionarismo da Brasil paralelo. 2022. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022.