Nação, região, sertão e a invenção dos brasis: chaves de leitura para a história da educação

Carregando...
Imagem de Miniatura

Data

2013-06

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Resumo

Turning to the discursive invention of Brazil, the article addresses the interpretation of the country as a nation divided by a duality and aligns representations of Sertão in the Brazilian social thought as possible reading keys to research the history of national education. Aiming to highlight a unique moment of the effects of the dualistic interpretation of Brazil in the building of Goiás state as a modern region integrated to the nation, the text also presents aspects of the preparations for holding the 8th Brazilian Congress on Education (1942) in Goiânia – Goiás. The theoretical framework results from studies aimed at understanding the construction of the interpretation of Brazil as a division and to rebuild the sertões imagined by a certain Brazilian intellectual elite.

Descrição

Palavras-chave

Nação, História da educação em Goiás, Região, Nation, Region, History of education in Goiás

Citação

PINTO, Rubia-Mar Nunes. Nação, região, sertão e a invenção dos brasis: chaves de leitura para a história da educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, p. 355-378, abr./jun. 2013.