Nação, região, sertão e a invenção dos brasis: chaves de leitura para a história da educação
Carregando...
Data
2013-06
Autores
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Resumo
Turning to the discursive invention of Brazil, the article addresses the interpretation of
the country as a nation divided by a duality and aligns representations of Sertão in the Brazilian
social thought as possible reading keys to research the history of national education. Aiming to
highlight a unique moment of the effects of the dualistic interpretation of Brazil in the building
of Goiás state as a modern region integrated to the nation, the text also presents aspects of the
preparations for holding the 8th Brazilian Congress on Education (1942) in Goiânia – Goiás.
The theoretical framework results from studies aimed at understanding the construction of the
interpretation of Brazil as a division and to rebuild the sertões imagined by a certain Brazilian
intellectual elite.
Descrição
Palavras-chave
Nação, História da educação em Goiás, Região, Nation, Region, History of education in Goiás
Citação
PINTO, Rubia-Mar Nunes. Nação, região, sertão e a invenção dos brasis: chaves de leitura para a história da educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, p. 355-378, abr./jun. 2013.