FEFD - Trabalhos de Conclusão de Curso
URI Permanente para esta coleção
Navegar
Navegando FEFD - Trabalhos de Conclusão de Curso por curso "Educação Física"
Agora exibindo 1 - 20 de 37
Resultados por página
Opções de Ordenação
Item Balanço bibliométrico da produção científica em políticas públicas de lazer - Brasil 2012/2017(Universidade Federal de Goiás, 2017-07) Colangelo, João Victor Mariano; Sousa, Wilson Luiz Lino de; Sousa, Wilson Luiz Lino deItem Biomecânica da corrida: análise de calçados esportivos e sua relevância com as variações funcionais do arco plantar(Universidade Federal de Goiás, 2017-01-25) Marinelli, Thayná Silva; Nora, Fernanda Grazielle da Silva Azevedo; Nora, Fernanda Grazielle da Silva AzevedoItem Cultura corporal e escola de tempo integral: sentidos, projetos e possibilidades(Universidade Federal de Goiás, 2016-07-28) Mendonça, Fernando Medeiros; Silva, Hugo Leonardo Fonseca da; Silva, Hugo Leonardo Fonseca daItem A cultura popular na formação profissional em Educação Física no Brasil(Universidade Federal de Goiás, 2016-02) Freitas, Larissa Arão de; Silva, Ana Márcia; Silva, Ana MárciaItem Diferença e Educação Física escolar: análise do periódico científico revista Motrivivência de 1988 a 2015(Universidade Federal de Goiás, 2016-02-26) Jesus, Rosana Souza de; Vilarinho Neto, Sissília; Vilarinho Neto, SissíliaItem As diferentes percepções sobre o estágio no campo da saúde mental do curso de bacharelado em Educação Física da UFG(Universidade Federal de Goiás, 2017-07-14) Souza, Laryanne Rodrigues de; Wachs, Felipe; Wachs, FelipeItem Educação Física na América Latina: um enfoque nas terminologias dos cursos de formação inicial(Universidade Federal de Goiás, 2016-08) Martins, Amanda de Oliveira; Silva, Ana Márcia; Silva, Ana MárciaItem Educação Física na educação infantil: contribuições de uma área do conhecimento para o primeiro nível da educação básica(Universidade Federal de Goiás, 2016-03-03) Silva, Amanda Vieira da; Oliveira, Valléria Araújo; Oliveira, Valléria AraújoThis work is located within the social research. So, this research was developed from the mandatory curriculum subject - Supervised Internship II which aims to experience the pedagogical practice. From the observation of physical education classes in early childhood education at a school of municipal education in the city of Goiânia, Goiás along the bibliographic thematic study, through the teaching practice, this research aimed to overcome the shortcomings observed in classes of Physical education teacher regent of early childhood education, these were: the accommodation of Physical education in only a psychomotor perspective, not establishing relation of this area of knowledge with an understanding of the body culture content, the lack of a pedagogical sequence of the contents, the shy dialogue between teacher and children. From this study, it was possible to understand better about the historical, social, political and cultural context of the relationship between children's education and physical education, and know the reality of this relationship in a school institution. Thus, by performing the pedagogical practice as an intern and researcher, reflection on the work that can be done by physical education on the first level of basic education, which suggested changes to fill the "gaps" checked the observations the classes of Physical education regent teacher, which led to the results in considerations about physical education and early childhood education and demystification about the possibility of teaching of physical education in this educational level only psychomotor bias, considering the subjects involved as historical and holders of knowledge.Item A Educação Física no contexto da reforma do ensino médio implementada a partir de 2017(Universidade Federal de Goiás, 2017-07) Miranda, Noábia Nailyn Gomes; Garcia, Lênin Tomazett; Andrade, Leonardo Carlos de; Furtado, Patrícia Santiago Vieira; Garcia, Lênin TomazettItem Educação Física para o cerrado: contribuições do projeto de extensão na formação inicial de professores(Universidade Federal de Goiás, 2017-02) Andrade, Janderson Honorato; Antunes, Caio Sgarbi; Garcia, Lênin Tomazett; Antunes, Caio SgarbiItem Educação Física, esporte e instituição escolar militarizada: a dinâmica de duas escolas da cidade de Goiânia(Universidade Federal de Goiás, 2016) Ribeiro, Raphael Henricke Pires; Rodrigues, Heitor de Andrade; Rodrigues, Heitor de AndradeThe general objective of the present research was to investigate how Physical Education is organized in the military school of management, trying to identify in which measures the military presence influences Physical Education classes. In turn, the specific objectives turned to the interest of investigating the pedagogical treatment of the Physical Education teacher regarding the sport content in military schools, establishing the discussions in the light of the pedagogical perspectives of the sport, as well as analyzing the teachers' curricular component. For this, we adopted the qualitative research of the type multiple case studies as north for the development of this work. The semi-structured interview was used as a technique for data collection and the Content Analysis propositions used to analyze the data found. In the midst of this, we carried out the research in two schools, one being a newly militarized one (1) and another that has been through this process for a long time (2). Summarizing, we have identified that teachers have diverse conceptions, whereas we do not find evidence that the understandings are related and / or directly influenced by military institutions. Regarding the curricular organization, we found that although there are similarities, schools structure their curriculum in a different way, so that school 1 presents a more diversified curriculum and school 2 organizes itself only for the teaching of sports content. Regarding the treatment given to the sport, it was verified that the teachers are still based on traditional methodologies, little knowing the proposals designed by the Sports Pedagogy. In addition, it was evidenced that there is no military influence over Physical Education classes, so that the faculty's understanding of the autonomy they have to elaborate their intervention projects is unanimous. Finally, as an indication of deepening and / or new work, we are thinking about the possibility of discussing this relationship in another way, since there seems to be an interest of the management group towards the sport.Item O ensino das práticas corporais de aventura a partir da abordagem pedagógica crítico superadora: experiência em uma escola municipal de Goiânia(Universidade Federal de Goiás, 2016-03) Magalhães, Josy Cristina; Inácio, Humberto Luís de Deus; Inácio, Humberto Luís de DeusItem Os espaços e equipamentos de lazer da Vila Redenção(Universidade Federal de Goiás, 2016) Cabral, Denner de Jesus Alves; Inácio, Humberto Luís de Deus; Inácio, Humberto Luís de DeusEl objetivo de esta investigación fue analizar y diagnosticar que y cómo se utilizan los espacios e instalaciones recreativas que se ofrecen a los residentes de la Vila Redenção, desde una metodología cualitativa, tratado de comprender la realidad de la zona. Para poder contemplar tal expectativa, se hicieron planteamientos para los residentes del barrio, a través de entrevistas para saber qué y cómo se utilizan los espacios y equipos de ocio en la Vila Redenção. Con los resultados, si puede ver la realidad de la vecindad de algunos espacios e instalaciones de ocio existentes en el barrio, y cómo es tratado el tema de ocio dentro de la comunidad de la Vila Redenção, como la gente ve los espacios y equipos y que tienen importancia en la vida cotidiana de estas personas. Las barreras que enfrentan los residentes para llegar a tener un espacio de práctica de ocio con equipos de calidad ha sido um dato muy apuntado; otro aspecto recurrente fue la inseguridad en el barrio, para practicar actividades de ocio. Lo que podemos concluir es que la Vila Redenção, dispone de espacios e instalaciones de ocio que incluyen de manera satisfactoria su comunidad. Pero la falta de mantenimiento por parte del gobierno, la violencia, la falta de compromiso de los espacios públicos por parte de algunos residentes es un tema que debe ser destacado. Pero, en general, es un barrio que está presente el ocio y que los espacios e instalaciones de ocio existen, pero necesitan ser mejor utilizados por los residentes, y el gobierno oferte más satisfactoria oportunidades de recreación para los residentes de Vila Redenção.Item Estudo exploratório do brinquedo, brincadeira e do jogo, em uma instituição federal de ensino infantil(Universidade Federal de Goiás, 2016-03) Araújo, Valdir Barros de; Oliveira, Renato Mendes de; Oliveira, Renato Mendes deItem Estudo sobre elementos metodológicos relacionados ao ensino de Hatha Yoga tradicional(Universidade Federal de Goiás, 2016-08-04) Silva, Ana Fábia Ponce Leon da; Antunes, Priscilla de Cesaro; Antunes, Priscilla de CesaroItem Exercícios físicos e emagrecimento: uma revisão(Universidade Federal de Goiás, 2014-03-15) Carrijo, Alberone José de Oliveira; Paula Junior, Célio Antônio de; Paula Junior, Célio Antônio deItem O financiamento dos jogos universitários brasileiros: um olhar a partir das políticas públicas de esporte e lazer(Universidade Federal de Goiás, 2017-02) Costa, Shayene Assis; Oliveira, Valléria Araújo de; Oliveira, Valléria Araújo deItem A importância da dança inserida na Educação Física(Universidade Federal de Goiás, 2017-01) Almeida, Alice Souza Alves; Garcia, Lênin Tomazett; Garcia, Lênin Tomazett; Machado, Aline Gomes; Mendonça, Rony de PaulaItem Metodologia de ensino dos esportes: iniciação esportiva ou alto rendimento?(Universidade Federal de Goiás, 2017-07-14) Goulart, Leandro Alves; Andrade, Leonardo Carlos de; Andrade, Leonardo Carlos de; Assunção Filho, José Humberto; Guimarães, Juracy da SilvaItem Natação para bebês: motivos para a realização desta prática corporal segundo os pais e/ou responsáveis(Universidade Federal de Goiás, 2016-08) Gomes, Raphaela Cristina Alves; Silva, Ana Paula Salles da; Silva, Ana Paula Salles da