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Item Arte e filosofia: conhecimento e crítica cultural a respeito da (de) formação cultural(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2012-12) Viana, Cynthia Maria Jorge; Franciscatti, Kety Valéria SimõesCom base nas formulações do filósofo alemão Theodor W. Adorno, este artigo apresenta algumas considerações a respeito das potencialidades da arte e da filosofia no desvelamento dos limites e possibilidades da (de)formação cultural. Entre fugas e espelhos, arte e filosofia são discutidas a partir de duas perspectivas: a primeira, no tocante à arte, tem como ponto de partida a fantasia/imaginação, a qual, como fuga, permite estabelecer a mediação entre o que foi traído pela cultura e a possibilidade de transcendê-la; a segunda perspectiva traz, no entrelaçamento entre arte e filosofia, algumas aproximações e diferenças entre ensaio e arte, a partir da tarefa crucial da filosofia: provocação e questionamento infindável a respeito dos aspectos da realidade, universal e particular. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ Using philosopher Theodor W. Adorno’s formulations as a basis, this article presents some considerations on the potential of art and philosophy for revealing the limits and possibilities of cultural (de)formation. Between escapes and mirrors, art and philosophy are discussed from two perspectives: the first, dealing with art, starts with fantasy/imagination, which, as an escape, allows for the establishment of mediation between what was betrayed by culture and the possibility of transcending it; in the intertwining of art and philosophy, the second perspective presents some approximations and differences between essay and art, based on the crucial task of philosophy: endless provocation and questioning on aspects of reality, both universal and private.Item Educação a distância e constituição da docência: formação para ou com as tecnologias?(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2010-12) Lopes, Janice PereiraEste trabalho apresenta reflexões pertinentes ao campo de formação e atuação de professores, sobretudo no que tange às novas demandas educacionais e sociais suscitadas pela emergência das tecnologias da informação e comunicação (TIC). Tem como objetivo central apontar a necessidade de uma formação para as tecnologias como condição sine qua non para o tratamento dessas questões. Para tanto, considera os processos de formação inicial e continuada de professores, especialmente os desenvolvidos a partir da educação a distância, como um momento crucial capaz de influenciar vultosamente a constituição do habitus do professor, sobretudo no que diz respeito à organização de um conjunto de esquemas e ações capazes de auxiliá-lo, de forma decisiva, no trato com a tecnologia e em sua inserção no meio escolar. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This paper presents considerations on education and teacher performance, especially in regard to the new social and educational demands brought about by the introduction of Information and Communication Technology (ICT). Its central goal is to point out the need for training for technologies as a sine qua non to face these issues. It considers the processes of initial and ongoing formation of teachers, especially those of distance education, to be crucial for influencing the formation of habitus of teachers, especially as regards the organization of a set of schemes and actions to help them deal with technology and its use in the school.Item A educação de jovens e adultos no século XXI – da alfabetização ao ensino profissional(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2011-12) Machado, Maria MargaridaEste artigo apresenta uma análise da Educação de Jovens e Adultos, partindo das ações implementadas pelo governo federal para esta modalidade de ensino, no contexto da primeira década do Século XXI. O estudo prioriza o diálogo com ações direcionadas inicialmente para a alfabetização, especialmente o Programa Brasil Alfabetizado, chegando a ações voltadas para educação de jovens e adultos trabalhadores, com foco no Proeja no IFG em Goiânia. O indicativo da análise destas ações e programas é de que há uma ampliação do escopo de propostas para escolarização dos jovens e adultos, não se restringindo ou focalizando apenas em alfabetização, tendendo a buscar uma aproximação entre a educação básica e a educação profissional. Todavia, as iniciativas ainda não se constituem em política pública que envolva a população em larga escala, nem mesmo impactam uma visão, que está no senso comum, da pouca necessidade de escolarização dos jovens e adultos, revelando a falta de consciência da importância de uma cultura letrada no país e da educação como direito de todos. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article presents an analysis of Youth and Adult Education, based on Federal Government measures for this type of education in the context of the first decade of the twenty-first century. The study focuses on dialogue with the proposed action initially aimed at promoting literacy, especially the Brazil Literate Program, and moves on to the education of youth and adult workers, with particular emphasis on PROEJA at the Instituto Federal de Goiás in Goiânia. The analysis of these actions and programs would indicate that there has been a broadening of the scope of proposals for the education of young people and adults. It is no longer restricted or focused only on literacy, but tends to bring basic and vocational education closer together. However, the initiatives have not yet become public policies involving people on a large scale, nor have they been any way influential in trying to get rid of a very commonly held view that young people and adults have little need of education. This reveals the country’s lack of awareness of the importance of the right of all to culture and education.Item Educação do corpo: produção e reprodução(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2009-12) Baptista, Tadeu João Ribeiro; Resende, Anita Cristina AzevedoO corpo como objeto de estudos é debatido cada vez mais atualmente. Assim, pretende-se discutir a educação do corpo no capitalismo, sobretudo na sociedade presente. Questiona-se como se etermina a forma do corpo na sociedade capitalista atual. O objetivo é identificar como se estabelecem as mediações responsáveis pela determinação da forma do corpo neste modo de produção. O eferencial teórico adotado é Karl Marx, Theodor Adorno, Max Horkheimer e Georg Lukács. Este trabalho teórico demonstra que a forma do corpo é determinada pelos interesses relacionados à produção e ao consumo vigentes no modo de produção capitalista. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ In recent times, the body has become an ever more frequent object of study. So this study sets out to discuss the education of the body under capitalism, and especially in our present society. The question is asked: “How is the shape of the body determined in our present capitalist society?” The aim is to identify how the mediations to determine the shape of the body are established under this mode of production. The theoretical references used are those of Karl Marx, Theodor Adorno, Max Horkheimer and Georg Lukács. This theoretical study shows that the production and consumer interests of the capitalist production mode determines the shape of the body.Item Educação mediada por tecnologias educacionais livres: diálogo problematizador necessário à formação de professores no âmbito da universidade aberta do Brasil(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2010-12) Bastos, Fábio da Purificação de; Angotti, José André Peres; Tolentino neto, Luiz Caldeira Brant de; Real, Márcio Penna CorteTrata-se de texto resultante de evento sobre educação a distância e formação de professores realizado na UFG. Na ocasião, foram geradas questões pelos participantes, que, por sua vez, estão sendo, agora, problematizadas em colaboração. Nesse movimento cognoscente, propomo-nos mais do que responder às questões geradoras; propomo-nos decodificar e codificar conceitos e princípios da educação como prática da liberdade mediada por tecnologias educacionais livres e abertas. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This text was written as the outcome of an event held at the Federal University of Goiás on distance education and teacher formation during which questions were raised by participants and are now being problematized collaboratively. In this meeting of minds, we propose to do more than just answer the questions raised. We propose to decode and encode concepts and principles of education as a practice of freedom mediated by free and open educational technologies.Item Educação, escola e formação(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2012-12) Coêlho, Ildeu Moreira; Guimarães, GedO artigo trabalha a relação intrínseca entre educação, escola e formação. Na Grécia do período clássico os gregos buscam o sentido original da formação do homem para vida pública, visando à existência da pólis e do homem excelente e justo, o que exige permanente cuidado e vigilância sobre os interesses e a vontade dos indivíduos. Daí o sentido e a importância fundamental conferida à paideía, à educação como formação cívica e cultural para a efetiva participação na vida coletiva. Ao caminhar no sentido oposto, a educação e a escola hoje têm se perdido na esfera da prática, do utilitário, da qualificação, da profissionalização do indivíduo, da preparação para o mercado de trabalho, e esquecido o sentido primeiro de sua existência: contribuir para que o homem, a sociedade e a humanidade busquem a excelência, a vida virtuosa. Uma educação, uma escola diferente, não só é possível, mas necessária, e trabalhar para instituí-la é defender a causa da autonomia, da liberdade, da política, da primazia da vida pública e da ética. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article deals with the intrinsic relationship between education, schooling and formation. In the Greece of the classical period, the Greeks sought the original meaning of a person’s formation for public life, in view of the existence of the polis and the excellent and righteous man, which requires constant care and vigilance over people’s interests and wills. This is the reason for the meaning and fundamental importance given to paideía, to education as civic and cultural formation for effective participation in collective life. Having taken the opposite path, today education and schooling have got lost in concerns about what is practical, utilitarian, qualification, professionalization, preparation for the labor market, and have forgotten the primary meaning of their existence, namely, to see to it that people, society and humanity seek excellence and a virtuous life. Education, different schooling, is are not only possible but necessary and working to bring this about is defending the cause of autonomy, freedom, politics, and the primacy of public life and ethics.Item Em torno da letra: linguagem, ensino e subjetividade(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2012-06) Burgarelli, Cristóvão GiovaniPretendo, com este artigo, indagar, mais uma vez, dando sequência a pesquisas anteriores dentro da temática linguagem, psicanálise e educação, sobre o que está em jogo quando se propõe a pensar a entrada da criança na linguagem. Considerando mais especificamente o processo escolar de alfabetização, tentarei discutir a função do texto bem como o jogo desejante que sua materialidade poderá constituir, o qual se aproxima do processo inconsciente em que se pode situar a subjetividade. Primeiramente vou considerar algumas questões introduzidas por Borges (2006) sobre o processo de alfabetização e o papel do texto. Num segundo momento, procurarei uma maior implicação com os conceitos fundamentais da psicanálise, objetivando poder discutir a questão da subjetividade. Por fim, pretendo tomar os três itens do título, linguagem, ensino e subjetividade, em seu enodamento irredutível, o que me permitirá discutir os três elementos principais envolvidos na trama educativa, criança, professor e texto. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article is a continuation of an investigation, a follow up on previous research around the theme of language, psychoanalysis and education, about what is at stake when one proposes to consider a child’s first attempts at language. Considering more specifically the process of school literacy, I will try to discuss the function of text as well as the desiring game that its materiality could constitute, which approaches the unconscious process in which subjectivity can be situated. Firstly, I will consider certain issues, introduced by Borges (2006), on the literacy process and the role of text. Secondly, I will treat the implications of the fundamental concepts of psychoanalysis, in order to discuss the question of subjectivity. Finally, I will take the three irreducibly intertwined items of the title, language, teaching and subjectivity, which will allow me to discuss the three main elements involved in the educational process – child, teacher and text.Item A experiência de educação popular do centro popular de cultura em Goiás(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2011-12) Rodrigues, Maria Emilia de CastroO presente artigo aborda a ação do Centro Popular de Cultura em Goiás (CPC-GO) na educação de adultos, nos anos 1960. Trata-se de um movimento de educação popular, organizado pela União Nacional dos Estudantes (UNE), com forte atuação de estudantes secundaristas e universitários, intelectuais, artistas em atividades culturais de conscientização e no processo de educação de adultos, no estado de Goiás. Ele revela como os militantes deste movimento em Goiás tiveram forte influência do Movimento de Cultura Popular de Recife, no processo de alfabetização de adultos, o que gerou inclusive a elaboração de um livro de Leitura para Adultos. O texto advém de pesquisa de doutorado, construído com análises documentais, entrevistas, depoimentos e relatos de militantes do movimento daquele período. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article discusses the involvement of the Goiás Center for Popular Culture in adult education in the 1960s. This was a popular education movement, organized by the National Union of Students, engaging high school and university students, intellectuals and artists in cultural awareness activities and in adult education in the State of Goiás. The study shows how these militants in Goiás were influenced by the Recife Popular Culture Movement in terms of adult literacy, resulting in the preparation of a book entitled Leitura para Adultos (Readings for Adults). The text is based on doctoral research, including documental analysis, interviews, testimonies and reports from militants of that period.Item Formação continuada em EAD: sobre o que escrevem os gestores de escolas públicas de Goiás(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2010-12) Elias, Carime Rossi; Alves, Miriam FábiaEste artigo aborda as temáticas desenvolvidas nos trabalhos de conclusão dos gestores de escolas públicas de Goiás que concluíram o Curso de Especialização em Gestão Escolar, oferecido na modalidade a distância pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás. Na pesquisa documental, foram reunidos os textos dos cursistas, o que permitiu a análise dos títulos, assim como de três trabalhos que enfocavam a temática da participação dos pais na escola, que despontou como a numericamente mais significativa nesses trabalhos. As análises dos títulos dos trabalhos, para além dos aspectos de gestão enfatizados no curso, indicaram a consideração de temas de dimensão pedagógica relacionados a processos de ensino-aprendizagem e (in)disciplina, dentre outras questões internas à escola. As análises dos três trabalhos com foco na relação pais-escola permitem afirmar que a participação dos pais é compreendida pelos gestores como uma demanda naturalizada e necessária. Por outro lado, quando essa participação é proposta, ela acontece através de ações previamente planejadas pela escola a partir de suposição de interesses dos pais ou de necessidade da própria instituição: reuniões, dinâmicas de grupo, murais com recados para os pais, sorteios de brindes, lanches, orações, dentre outras. Essas atividades parecem ser compreendidas pelos gestores como ações da escola para os pais, e não com os pais, o que, do ponto de vista de uma gestão democrática, demanda um repensar do conceito de participação e do modo de viabilizá-la no cotidiano escolar. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article discusses themes developed in Goiás public school administrators’ end of course assignments for their Specialization Course in School Management, offered by the Faculty of Education of the Federal University of Goias in distance learning mode. The documentary research included texts which the teachers/administrators produced and whose titles were analyzed, as well as three studies focusing on the topic of parental involvement in school, a theme which presented greatest numerical frequency. The analyses of the titles of these studies, as well as the managerial aspects emphasized in the course, indicated that themes of a pedagogical dimension related to teaching-learning processes and (in)discipline were considered, in addition to other internal school issues. The analysis of the three studies focusing on the parent-school relationship confirmed that parent participation is perceived as a natural and necessary demand by administrators. On the other hand, when such participation is proposed, it comes about through preplanned actions on the part of the school based on assumed interests of parents or a need of the institution in the form of: meetings, group dynamics, murals of messages for parents, raffles, snacks, prayer, etc. These activities seem to be understood by school administrators as actions for parents, not with parents, which, from the standpoint of democratic administration, demands a rethinking of the concept of participation and how to make it feasible in the day-to-day of the school.Item Formação cultural e moral: a crítica da razão(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2012-06) Resende, Maria do Rosário Silva; Roure, Susie Amâncio Gonçalves deNo presente artigo o objetivo é refletir sobre a relação entre moral, razão e emancipação na sociedade contemporânea. Interessa-se, sobretudo, em confrontar a ideia de moralidade à premência de uma crítica da razão no sentido da busca pelo esclarecimento e pela autonomia, segundo o referencial da Teoria Crítica da Escola de Frankfurt. Entende-se que discutir sobre a perspectiva da ética no contexto da sociedade que se institui a partir da modernidade torna-se um passo fundamental para a apreensão das possibilidades de um processo formativo que permita a superação da heteronomia intelectual e moral do homem contemporâneo. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This paper set out to reflect on the relationship between morality, reason and emancipation in contemporary society. It is mainly interested in confronting the idea of morality with the urgency of a critique of reason in the sense of searching for enlightenment and autonomy, using the Critical Theory of the Frankfurt School as a reference. It is understood that discussing the perspective of ethics in a society based on modernity is an essential step towards understanding the possibilities of a formation process which leads to overcoming the intellectual and moral heteronomy of contemporary man.Item Formação e exercício profissional no campo da Psicologia(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2009-12) Loureiro, Marcos Corrêa da SilvaA qualidade do exercício profissional no campo da Psicologia tem sido normalmente relacionada à formação propiciada pelos cursos. Não há, no entanto correlação totalmente positiva entre os dois termos dessa relação, uma vez que tanto o exercício quanto a formação são fenômenos históricos que, como tais, são determinados pelas características do tempo em que se realizam, o que torna impossível às instituições formadoras atingir a meta de uma formação que dê conta das vicissitudes do exercício profissional. A Psicologia, enquanto ciência social e humana, é marcada, em suas teorias, pela diversidade e divergência de diferentes visões de mundo presentes na sociedade, nem sempre percebidas pelos profissionais em formação, de modo que, no momento em que se vêm frente a frente com o exercício profissional, tendem a ressignificar a formação teórica segundo as exigências imediatas da cotidianidade. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ The quality of professional practice in the field of Psychology has normally been related to the formation provided by courses. However, no totally positive correlation exists between the two terms of this relationship, since both practice and formation are historical phenomena and as such, are determined by the characteristics of the moment in which they are undertaken. This hinders the formation institutes from attaining their target of a formation which can deal with the vicissitudes of professional practice. In its theory, Psychology, as a social and human science, is characterized by the diversity and divergence of the different world views present in society, and which are not always perceived by the professional in formation, to the extent that when they find themselves facing professional practice, they tend to resignify the significance of theoretical formation according to immediate everyday demands.Item Formação pedagógica do professor universitário: uma reflexão sobre a proposta da UFG(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2013-04) Rosa, Dalva Eterna Gonçalves; Chaves, Sandramara MatiasEste artigo tem como referência o Programa de Formação para a Docência no Ensino Superior, instituído pela Universidade Federal de Goiás em 2006. Apresenta as ações propostas e discute as necessidades formativas e os saberes específicos para a docência nesse nível de ensino, com base na produção acadêmica sobre o tema e na produção dos professores participantes. Tem como objetivo a socialização das experiências vivenciadas na instituição. Nesta pesquisa foram sistematizados dados referentes ao perfil dos participantes, temáticas desenvolvidas nos estudos de casos apresentados no final dos cursos realizados pelos professores ingressantes. A discussão apontou para um quadro de diferentes ordens: política, estruturais, organizacionais, epistemológicas, didático-pedagógicas. Dentre os vinte e oito eixos temáticos abordados, a maior incidência recaiu sobre a motivação de professores e de estudantes. Constatou-se que as necessidades formativas extrapolam o âmbito pedagógico, sugerindo uma relação entre o contexto universitário, a condição de trabalho docente e a prática em sala de aula. Isso indica demanda por maior investimento pessoal e institucional no desenvolvimento profissional dos docentes. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ The reference for this article is the Higher Education Teacher Formation Program (Programa Formação para a Docência no Ensino Superior), set up in 2006 by the Universidade Federal de Goiás. Drawing on academic research on teaching in higher education and on the production of the teacher participants, this article presents the program’s proposed action and discusses the formation needs and specific knowledge for teaching at this level. Its aim is to socialize the experiences lived out in the institution. In this research, two types of data were analyzed: the profile of the participants and the themes discussed by these beginner university professors in their case studies presented at the end of the program. The discussion pointed to a framework of varied nuances: political, structural, organizational, epistemological and didactic-pedagogical. Of the twenty-eight themes presented, the one most frequently addressed was that of teacher and student motivation. It was found that formation needs go beyond the scope of pedagogy, which would suggest a relationship between the university context, teaching conditions and practice in the classroom. This would indicate that greater personal and institutional investment in teachers’ professional development is necessary. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ Este artículo tiene como referencia el Programa de Formación para la Docencia en Enseñanza Superior, instituído por la Universidad Federal de Goiás en 2006. Presenta las acciones propuestas y discute las necesidades formadoras y los saberes específicos para la docencia en ese nivel de enseñanza, basándose en la producción acadêmica sobre el tema y en la producción de los profesores participantes. Tiene como objetivo la socialización de las experiencias vividas en la institución. En esta investigación se sistematizaron datos referentes al perfil de los participantes, temáticas desarrolladas en los estudios de casos presentados al final de los cursos realizados por los profesores ingresantes. La discusión apuntó a un cuadro de diferentes órdenes: políticos, estructurales, organizacionales, epistemológicas, didáctico-pedagógicas. Entre los veintiocho ejes temáticos abordados, la mayor incidencia recayó sobre la motivación de los profesores y de los estudiantes. Se confirmó que las necesidades formadoras superan el ámbito pedagógico, sugiriendo una relación entre el contexto universitario, la condición de trabajo docente y la práctica en el aula. Eso indica una demanda de mayor inversión personal e institucional en el desarrollo profesional de los docentes.Item Formação pedagógica do professor universitário: uma reflexão sobre a proposta da UFG(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2013-04) Rosa, Dalva Eterna Gonçalves; Chaves, Sandramara MatiasEste artigo tem como referência o Programa de Formação para a Docência no Ensino Superior, instituído pela Universidade Federal de Goiás em 2006. Apresenta as ações propostas e discute as necessidades formativas e os saberes específicos para a docência nesse nível de ensino, com base na produção acadêmica sobre o tema e na produção dos professores participantes. Tem como objetivo a socialização das experiências vivenciadas na instituição. Nesta pesquisa foram sistematizados dados referentes ao perfil dos participantes, temáticas desenvolvidas nos estudos de casos apresentados no final dos cursos realizados pelos professores ingressantes. A discussão apontou para um quadro de diferentes ordens: política, estruturais, organizacionais, epistemológicas, didático-pedagógicas. Dentre os vinte e oito eixos temáticos abordados, a maior incidência recaiu sobre a motivação de professores e de estudantes. Constatou-se que as necessidades formativas extrapolam o âmbito pedagógico, sugerindo uma relação entre o contexto universitário, a condição de trabalho docente e a prática em sala de aula. Isso indica demanda por maior investimento pessoal e institucional no desenvolvimento profissional dos docentes. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ The reference for this article is the Higher Education Teacher Formation Program (Programa Formação para a Docência no Ensino Superior), set up in 2006 by the Universidade Federal de Goiás. Drawing on academic research on teaching in higher education and on the production of the teacher participants, this article presents the program’s proposed action and discusses the formation needs and specific knowledge for teaching at this level. Its aim is to socialize the experiences lived out in the institution. In this research, two types of data were analyzed: the profile of the participants and the themes discussed by these beginner university professors in their case studies presented at the end of the program. The discussion pointed to a framework of varied nuances: political, structural, organizational, epistemological and didactic-pedagogical. Of the twenty-eight themes presented, the one most frequently addressed was that of teacher and student motivation. It was found that formation needs go beyond the scope of pedagogy, which would suggest a relationship between the university context, teaching conditions and practice in the classroom. This would indicate that greater personal and institutional investment in teachers’ professional development is necessary. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ Este artículo tiene como referencia el Programa de Formación para la Docencia en Enseñanza Superior, instituído por la Universidad Federal de Goiás en 2006. Presenta las acciones propuestas y discute las necesidades formadoras y los saberes específicos para la docencia en ese nivel de enseñanza, basándose en la producción acadêmica sobre el tema y en la producción de los profesores participantes. Tiene como objetivo la socialización de las experiencias vividas en la institución. En esta investigación se sistematizaron datos referentes al perfil de los participantes, temáticas desarrolladas en los estudios de casos presentados al final de los cursos realizados por los profesores ingresantes. La discusión apuntó a un cuadro de diferentes órdenes: políticos, estructurales, organizacionales, epistemológicas, didáctico-pedagógicas. Entre los veintiocho ejes temáticos abordados, la mayor incidencia recayó sobre la motivación de los profesores y de los estudiantes. Se confirmó que las necesidades formadoras superan el ámbito pedagógico, sugiriendo una relación entre el contexto universitario, la condición de trabajo docente y la práctica en el aula. Eso indica una demanda de mayor inversión personal e institucional en el desarrollo profesional de los docentes.Item Formação pedagógica do professor universitário: uma reflexão sobre a proposta da UFG(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2013-04) Rosa, Dalva Eterna Gonçalves; Chaves, Sandramara MatiasEste artigo tem como referência o Programa de Formação para a Docência no Ensino Superior, instituído pela Universidade Federal de Goiás em 2006. Apresenta as ações propostas e discute as necessidades formativas e os saberes específicos para a docência nesse nível de ensino, com base na produção acadêmica sobre o tema e na produção dos professores participantes. Tem como objetivo a socialização das experiências vivenciadas na instituição. Nesta pesquisa foram sistematizados dados referentes ao perfil dos participantes, temáticas desenvolvidas nos estudos de casos apresentados no final dos cursos realizados pelos professores ingressantes. A discussão apontou para um quadro de diferentes ordens: política, estruturais, organizacionais, epistemológicas, didático-pedagógicas. Dentre os vinte e oito eixos temáticos abordados, a maior incidência recaiu sobre a motivação de professores e de estudantes. Constatou-se que as necessidades formativas extrapolam o âmbito pedagógico, sugerindo uma relação entre o contexto universitário, a condição de trabalho docente e a prática em sala de aula. Isso indica demanda por maior investimento pessoal e institucional no desenvolvimento profissional dos docentes. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ The reference for this article is the Higher Education Teacher Formation Program (Programa Formação para a Docência no Ensino Superior), set up in 2006 by the Universidade Federal de Goiás. Drawing on academic research on teaching in higher education and on the production of the teacher participants, this article presents the program’s proposed action and discusses the formation needs and specific knowledge for teaching at this level. Its aim is to socialize the experiences lived out in the institution. In this research, two types of data were analyzed: the profile of the participants and the themes discussed by these beginner university professors in their case studies presented at the end of the program. The discussion pointed to a framework of varied nuances: political, structural, organizational, epistemological and didactic-pedagogical. Of the twenty-eight themes presented, the one most frequently addressed was that of teacher and student motivation. It was found that formation needs go beyond the scope of pedagogy, which would suggest a relationship between the university context, teaching conditions and practice in the classroom. This would indicate that greater personal and institutional investment in teachers’ professional development is necessary. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ Este artículo tiene como referencia el Programa de Formación para la Docencia en Enseñanza Superior, instituído por la Universidad Federal de Goiás en 2006. Presenta las acciones propuestas y discute las necesidades formadoras y los saberes específicos para la docencia en ese nivel de enseñanza, basándose en la producción acadêmica sobre el tema y en la producción de los profesores participantes. Tiene como objetivo la socialización de las experiencias vividas en la institución. En esta investigación se sistematizaron datos referentes al perfil de los participantes, temáticas desarrolladas en los estudios de casos presentados al final de los cursos realizados por los profesores ingresantes. La discusión apuntó a un cuadro de diferentes órdenes: políticos, estructurales, organizacionales, epistemológicas, didáctico-pedagógicas. Entre los veintiocho ejes temáticos abordados, la mayor incidencia recayó sobre la motivación de los profesores y de los estudiantes. Se confirmó que las necesidades formadoras superan el ámbito pedagógico, sugiriendo una relación entre el contexto universitario, la condición de trabajo docente y la práctica en el aula. Eso indica una demanda de mayor inversión personal e institucional en el desarrollo profesional de los docentes.Item Implicações da opção metodológica pelo materialismo histórico dialético na produção acadêmica do Centro-Oeste/Brasil(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2013-04) Souza, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de; Magalhães, Solange Martins OliveiraEste artigo apresenta os resultados da análise da produção acadêmica sobre professores, período 2006-2007, dos programas de pós-graduação em educação do Centro-Oeste. Pautada no materialismo histórico dialético (MHD), essa foi desenvolvida pela REDECENTRO – Rede de pesquisadores sobre professores no Centro-Oeste. O presente trabalho tem como objetivo analisar nessa produção a que é desenvolvida pautada na opção do MHD como método, bem como suas relações com a abordagem qualitativa, os objetivos e as conclusões construídas. Identificou-se falta de clareza entre o significado de método e abordagem do trabalho, e também dispersão teórica e metodológica. Quanto aos objetivos relacionados ao MHD, destaca-se a necessidade de superação dos objetivos serem mero cumprimento de uma formalidade, serem construídos como objetivos de tipo compreensivo, relacionados aos mesmos pressupostos epistemológicos, ontológicos,gnosiológicos e recuperados nas conclusões dos estudos. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article presents the results of an analysis of the scientific production on teachers, from 2006 to 2007, in Postgraduate Programs in Education in the Midwest. Based on Historical and Dialectical Materialism (HDM), it was produced by REDECENTRO – a Research Network on teachers in the Midwest. It sets out to analyze what is produced based on the option for HDM as a method, as well as its relations with the qualitative approach, the objectives and the conclusions reached. A lack of clarity between the significance of method and the approach of the study, as well as theoretical and methodological dispersion were identified. As for the goals related to HDM, there is need to see to it that the objectives are more than mere compliance with a formality, and that there be comprehensive goals, related to the same epistemological, ontological, and gnosiological presuppositions reclaimed in the conclusions of the studies. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ Este artículo presenta los resultados del análisis de la producción acadêmica enfocada en los profesores realizada en el período de 2006 a 2007 en los programas de posgrado en educación del Centro Oeste Brasileño. Regida por el materialismo histórico-dialéctico (MHD), esta investigación fue desarrollada por la REDECENTRO – Red de investigación sobre docentes en el Centro Oeste. El presente trabajo tiene como objetivo analizar las investigaciones cuyo desarrollo fue regido por la opción del MHD como método, así como sus relaciones con el abordaje cualitativo, los objetivos y las conclusiones construidas. Se identificó la falta de claridad entre el significado del método y el abordaje del trabajo, bien como la dispersión teórica y metodológica. Con respecto a los objetivos relacionados al MHD, se destaca la necesidad de superar la consideración de los objetivos como un simple cumplimiento de formalidad, y que estos sean construidos de forma compreensiva, relacionados a las mismas presuposiciones epistemológicas, ontológicas, gnosiológicas y recuperados en lãs conclusiones de los estudios.Item Implicações da opção metodológica pelo materialismo histórico dialético na produção acadêmica do Centro-Oeste/Brasil(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2013-04) Souza, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de; Magalhães, Solange Martins OliveiraEste artigo apresenta os resultados da análise da produção acadêmica sobre professores, período 2006-2007, dos programas de pós-graduação em educação do Centro-Oeste. Pautada no materialismo histórico dialético (MHD), essa foi desenvolvida pela REDECENTRO – Rede de pesquisadores sobre professores no Centro-Oeste. O presente trabalho tem como objetivo analisar nessa produção a que é desenvolvida pautada na opção do MHD como método, bem como suas relações com a abordagem qualitativa, os objetivos e as conclusões construídas. Identificou-se falta de clareza entre o significado de método e abordagem do trabalho, e também dispersão teórica e metodológica. Quanto aos objetivos relacionados ao MHD, destaca-se a necessidade de superação dos objetivos serem mero cumprimento de uma formalidade, serem construídos como objetivos de tipo compreensivo, relacionados aos mesmos pressupostos epistemológicos, ontológicos,gnosiológicos e recuperados nas conclusões dos estudos. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article presents the results of an analysis of the scientific production on teachers, from 2006 to 2007, in Postgraduate Programs in Education in the Midwest. Based on Historical and Dialectical Materialism (HDM), it was produced by REDECENTRO – a Research Network on teachers in the Midwest. It sets out to analyze what is produced based on the option for HDM as a method, as well as its relations with the qualitative approach, the objectives and the conclusions reached. A lack of clarity between the significance of method and the approach of the study, as well as theoretical and methodological dispersion were identified. As for the goals related to HDM, there is need to see to it that the objectives are more than mere compliance with a formality, and that there be comprehensive goals, related to the same epistemological, ontological, and gnosiological presuppositions reclaimed in the conclusions of the studies. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ Este artículo presenta los resultados del análisis de la producción acadêmica enfocada en los profesores realizada en el período de 2006 a 2007 en los programas de posgrado en educación del Centro Oeste Brasileño. Regida por el materialismo histórico-dialéctico (MHD), esta investigación fue desarrollada por la REDECENTRO – Red de investigación sobre docentes en el Centro Oeste. El presente trabajo tiene como objetivo analizar las investigaciones cuyo desarrollo fue regido por la opción del MHD como método, así como sus relaciones con el abordaje cualitativo, los objetivos y las conclusiones construidas. Se identificó la falta de claridad entre el significado del método y el abordaje del trabajo, bien como la dispersión teórica y metodológica. Con respecto a los objetivos relacionados al MHD, se destaca la necesidad de superar la consideración de los objetivos como un simple cumplimiento de formalidad, y que estos sean construidos de forma compreensiva, relacionados a las mismas presuposiciones epistemológicas, ontológicas, gnosiológicas y recuperados en lãs conclusiones de los estudios.Item Indústria cultural, computador e televisão consequências para a consciência e o comportamento humanos na sociedade contemporânea(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2010-06) Souza, Luís CésarEste artigo subdivide-se em três partes: na primeira, discutirse- ão aspectos mais abrangentes acerca da relação entre a indústria cultural e algumas implicações sobre a consciência e o comportamento humanos. Na segunda parte, trataremos de uma das principais tecnologias que a cada dia tem sido utilizada por um número maior de pessoas: o computador. Na última parte, discutiremos a dimensão ideológica da televisão e a falsa consciência que decorre das ilusões incutidas por ela. Analisaremos as implicações dessas tecnologias na modificação do pensamento e do comportamento das gerações atuais. As análises serão norteadas, principalmente, pelas considerações de Max Horkheimer e Theodor W. Adorno a respeito da indústria cultural e da televisão bem como das análises de Denis de Rougemont sobre as vantagens anunciadas pelas novas tecnologias. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article is divided in three. In the first part, broader aspects of the relation between the cultural industry are discussed as well as certain implications for human awareness and behavior. In the second part, one of the main technologies is dealt with, that which is being used with each passing day by a greater number of people – the computer. The last part discusses the ideological dimensions of television and the false awareness which results from the illusions it inculcates. The implications of these technologies for the changes in the thinking and behavior of the present generation will be analyzed. The analyses will be principally based on those of Max Horkheimer and Theodor W. Adorno on the cultural industry and television and also those of Denis de Rougemont on the advantages being heralded by the new technologies.Item Os limites culturais para a consolidação da gestão escolar democrática em um contexto tradicional(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2011-06) Silva, Luís Gustavo AlexandreEste artigo analisa as interferências dos aspectos culturais na dinâmica interna da escola, em especial as implicações do processo de constituição da identidade social e política para a consolidação da gestão escolar democrática. O texto recupera a força cultural da hierarquia, do personalismo, do clientelismo político, do patrimonialismo e do moralismo religioso em um contexto tradicional e demonstra as consequências da articulação simbólica realizada pelo campo político ao transformar esses elementos culturais em significativos processos de dominação na organização e gestão da escola. As análises desenvolvidas são provenientes de um estudo de caso coletivo de natureza etnográfica em duas escolas públicas do município de Morrinhos no Estado de Goiás. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article analyzes the interference of cultural aspects in the inner dynamics of the school, and in particular, the implications of the process of building a social and political identity for the consolidation of democratic school management. It traces the cultural force of hierarchy, personalism, political cronyism, patrimonialism, and religious moralism in a traditional context. It also shows the consequences of the symbolic articulation undertaken by politics when these cultural elements are transformed into considerable domination processes in school organization and management. These analyses are based on a collective case study of an ethnographic nature, carried out at two public schools in the municipality of Morrinhos in the Brazilian state of Goiás.Item Mídia e cidadania: uma relação na perspectiva histórica(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2009-06) Temer, Ana Carolina; Tondato, Marcia PerencinNeste trabalho, fazemos uma reflexão sobre comunicação, cidadania e mídia, norteada teoricamente pela obra de Paulo Freire, refletindo como os processos de comunicação e os processos midiáticos se inter-relacionam com a concepção de cidadania no contexto de uma sociedade marcada pelo consumo. Para isso, é feita uma brevíssima revisão histórica dos processos de comunicação, dos processos midiáticos e da evolução do conceito de cidadania, e uma exposição de como, na sociedade atual, a mídia e o consumo se tornam elementos fundamentais para se entender e exercer a cidadania. _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ In this article, communication, citizenship and media are discussed based a Paulo Freire theoretical framework, arguing how communication and media processes inter-relate with the concept of citizenship, in the context of a society characterized by consumption. With this in mind, a very short historical review is undertaken of communication and media processes and of the evolution of the concept of citizenship, as well as how the media and consumption have become fundamental elements in the understanding and exercise of citizenship in today’s society.Item O papel do Fundo Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FNDCT) e dos fundos setoriais no crescimento produção de conhecimento no Brasil(Cristóvão Giovani Burgarelli, 2011-06) Santos, Catarina de Almeida; Moraes, Karine Nunes de; Lemos, Jandernaide Resende; Machado, Ana Maria NettoEste artigo tem como objetivo apresentar as análises parciais do estudo sobre a expansão da produção do conhecimento no contexto da Política de Ciência, Tecnologia e Inovação (CT&I) brasileira, tendo como escopo a criação dos fundos setoriais e seu impacto na receita orçamentária do Fundo Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FNDCT). Buscamos identificar em que medida os fundos setoriais têm contribuído para a implementação da política de CT&I, bem como problematizar as interfaces estabelecidas com o Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). _______________________________________________________________________________________________________________________ ABSTRACT _______________________________________________________________________________________________________________________ This article sets out to present a partial analysis of the study on the expansion of knowledge production in the context of policies for Science, Technology and Innovation in Brazil, focusing on the setting up of cross-sectoral funds and their impact on the budget of the National Fund for Scientific and Technological Development. The study seeks to identify the extent to which cross-sectoral funds have contributed to the implementation of Science, Technology and Innovation policies, and to discuss the interfaces established with the National Council for Scientific and Technological Development.